Moet je een eiwitshake elke dag of alleen na een training nemen?

Gepubliceerd door Erwin op

eiwitshake elke dag of alleen na de training

Als je graag aan je lichaam wilt werken, kunnen proteïne shakes helpen. Je spieren gebruiken eiwitten namelijk om te herstellen en spieropbouw te stimuleren.

Is het dan beter om de eiwitshake elke dag te nemen of moet je ze juist alleen na workouts gebruiken?

Het antwoord hangt eigenlijk van je levensstijl, persoonlijke doelen en voedingsbehoeften af! Hieronder lees je daar meer over.

Waarom is het nuttig om iedere dag een eiwitshake te drinken?

Het kan nuttig zijn om elke dag een proteïne poeder te gebruiken. Je kunt er echter ook voor kiezen om deze drankjes alleen na trainingen te gebruiken. Je drinkt dan dus geen eiwitshakes op rustdagen.

Toch kan het wel degelijk een goed idee zijn om op alle dagen een proteïne shake te nuttigen.

Dit heeft een paar redenen:

Spieropbouw en -herstel

Wil je eiwitshakes gebruiken voor het herstellen en opbouwen van spieren? We raden je dan aan om echt elke dag een proteïne poeder te gebruiken.

Je verspreidt de eiwitten dan namelijk over de hele dag en neemt ze niet alleen na je workout in.

Regelmatige eiwitinname ondersteunt spiereiwitsynthese en kan helpen bij het behouden van een positieve stikstofbalans, wat belangrijk is voor spieropbouw en spiergroei. 

Gewichtsbeheersing

Een andere reden om elke dag een eiwitshake te drinken, is voor het beheersen van je gewicht.

Eiwitten dragen namelijk bij aan het gevoel van verzadiging. Je vermindert dus hongergevoelens door een proteïne shake te gebruiken.

Als je wilt afvallen, kan een eiwitshake ook handig zijn.

Dieet met weinig proteïne

Bevat je dieet van nature weinig proteïne? Ook dan is het een goed idee om elke dag een eiwitpoeder te gebruiken.

Je verhoogt je eiwitinname op deze manier als je voeding hier niet voor zorgt. Een eiwitshake zonder te sporten is in dit geval ook zeker een aanrader. 

Het kan daarnaast ook een goed idee zijn om je eiwitshake na een training op te drinken. Dit heeft te maken met de volgende redenen:

Herstel en prestaties

Na workouts wil je eiwitten en koolhydraten consumeren om je herstel te versnellen. Daarnaast verbeter je zo je prestaties.

Je voorkomt door na je training een eiwitpoeder te gebruiken bovendien het verminderen van spierafbraak. Ook vul je zo je uitgeputte glycogeenvoorraden aan. 

Voedingsstoffen snel opnemen

Je bevordert je herstelproces ook door na je training snel opneembare voedingsstoffen in te nemen. Ook eiwitten vallen hieronder.

Je kunt ze dit dus doen met behulp van een proteïne shake om de spiereiwitsynthese te stimuleren.

Conclusie 

Of je een eiwitshake elke dag of alleen na trainingen moet nemen, hangt dus echt van je eigen levensstijl af.

Over het algemeen is het in beide gevallen een goed idee om een proteïne poeder te gebruiken, al komt dit door verschillende redenen.

Je kunt er dan ook voor kiezen om elke dag een proteïne shake te nemen, maar dan ook nog na je workouts. Zo sla je twee vliegen in één klap! 


Categorieën: Advies

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *